Teoretik a historik divadla, publicista, spisovateľ a pedagóg Miloš Mistrík má v utorok 16. mája 70 rokov.
Miloš Mistrík sa narodil 16. mája 1953 v Bratislave. V roku 1971 začal
študovať divadelnú vedu na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) v
Bratislave. Vysokoškolské štúdiá ukončil v roku 1976 diplomovou prácou
Dramatický text a predstavenie. V rokoch 1977 - 1979 pôsobil na VŠMU ako
interný vedecký ašpirant. Titul profesor získal v roku 2009 v odbore
dejiny a teória divadelného umenia.
Profesijný život Miloša Mistríka sa spája predovšetkým so Slovenskou
akadémiou vied (SAV), do ktorej nastúpil v roku 1980. V rokoch 1980 -
1990 bol pracovníkom Umenovedného ústavu SAV, v rokoch 1990 až 2008
pôsobil ako riaditeľ Kabinetu divadla a filmu SAV. V rokoch 1979 - 1986
bol súčasne redaktorom a v rokoch 1987 - 1995 hlavným redaktorom
časopisu Slovenské divadlo.
Dva roky pôsobil v Slovenskej televízii - v roku 1994 ako programový
riaditeľ STV a v roku 1995 bol poverený prípravou satelitného vysielania
STV. V rokoch 1995 - 1997 pracoval v Národnom divadelnom centre v
Bratislave.
Poslanci Národnej rady SR zvolili 9. februára 2005 Miloša Mistríka za
člena Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR), členom ktorej bol až do
februára 2017. Dvakrát, do 8. novembra 2016, kedy si RVR zvolila nového
predsedu, stál na jej čele.
Vo svojej vedecko-výskumnej činnosti sa zameriava prevažne na dve oblasti: dejiny drámy a teóriu a dejiny hereckej tvorby.
Je autorom alebo editorom mnohých knižných publikácií. Medzi nimi
napríklad Blaho Uhlár (1990), Sto slovenských hier (1992), oceňovaná
teoretická práca Kapitoly o hereckom umení vyšla už v druhom vydaní
(1994, 2005), ďalej sú to publikácie Aj dráma je len človek... (2004),
Herecké techniky 20. storočia (2018), Adolphe Appia - Dielo živého
umenia (2020) či kniha Rytmika. Hellerau a Jaques-Dalcroze (2021). Do
osobnej bibliografie patria okrem odborných publikácií aj beletrie Ži v
Paríži (1995) a Taormina (2002).
Pre Mistríkovo odborné, literárne i publicistické dielo je
charakteristická vycibrená štylistika, spojenie slovenského pohľadu s
inšpiráciou vo francúzskej kultúre, ku ktorej má veľmi blízko.
Aktívne sa venoval aj pedagogickej činnosti, prednášal na domácich i
zahraničných vysokých školách. V rokoch 1998 - 2002 a 2005 - 2006
pôsobil na Akadémii umení v Banskej Bystrici a od roku 2000 až 2021 ako
mimoriadny profesor na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv.
Cyrila a Metoda v Trnave. V rokoch 2003/2004 prednášal ako hosťujúci
profesor na Université Paris 3 – Sorbonne nouvelle.
Miloš Mistrík získal za svoju tvorivú činnosť viacero ocenení. Jedným zo
zatiaľ posledných bola v roku 2020 výročná cena Literárneho fondu v
oblasti divadla za medzinárodnú nemecko-slovenskú publikáciu o pôsobení
divadelného režiséra a podnikateľa Maxa Reinhardta (1873 - 1943) v
Bratislave a okolí nazvanú Max Reinhardt a/und Bratislava/Pressburg.
"Max Reinhardt bol divadelný mág, režisér, ktorý robil obrovské
predstavenia pre masy divákov, obrazové, metaforické, veľmi pekné. Bol
to špičkový režisér európskeho divadla," uviedol pre TASR Miloš Mistrík, editor knihy, pri jej uvedení do života pri príležitosti Roku slovenského divadla.
Prof. PhDr. Miloš Mistrík, DrSc. pôsobí v súčasnosti ako vedúci vedecký
pracovník v Centre vied o umení Slovenskej akadémie vied (CVU SAV),
konkrétne v Ústave divadelnej a filmovej vedy.